Ons hart en onze ademhaling aanwenden om algemene veerkracht op te bouwen.

Hartcoherentietraining als oplossing voor allerlei stress gerelateerde en emotionele problemen.

 

Wat is Hartcoherentie?

Ons hart blijkt een veel grotere rol te spelen in onze emoties, ons denken en functioneren dan tot op heden voor mogelijk werd gehouden. Met een eenvoudige ademhalingstechniek brengen we het hart in een zodanige staat dat het lichaam in balans wordt gebracht.

Hartcoherentie betekent dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd. Als we inademen versnelt onze hartslag en als we uitademen vertraagt die. Als we het in- en uitademen op een regelmatig tempo afwisselen slaat het hart op een coherente manier.

Onze hartslag wordt bepaald door externe omstandigheden, gedachten, emoties én onze ademhaling. Bepaalde zorgen en stress doen onze hartslag versnellen en maken dat er geen evenwicht is tussen spanning en ontspanning. De coherentie is dan zoek. Anderzijds kunnen leuke, aangename herinneringen de hartcoherentie bevorderen.

Via een focus op de ademhaling kunnen we niet alleen ons hartritme maar ook onszelf opnieuw in evenwicht brengen.

Meten met behulp van biofeedback

Een hartcoherentietraining maakt gebruik van biofeedback. Via een oorsensor wordt het verschil in intervallen tussen twee hartslagen gemeten (HRV). Je hart slaat immers niet als een metronoom. Er zit telkens een kleine variatie tussen de hartslagen.

Ons lichaam past zich voortdurend aan aan veranderende omstandigheden. De mate van hartritme variatie vertelt ons iets over onze veerkracht.

Negatieve gevoelens (frustratie, angst, boosheid) leiden tot een incoherent patroon, met grillige pieken. Positieve gevoelens (waardering, liefde, plezier) leiden tot een coherent hartritme. Dit uit zich in een rustig golvend patroon. Wat je duidelijk kan zien op het scherm.

Hartcoherentietraining

De biofeedback software geeft aan of de sympathische en parasympatische activiteit van ons autonome zenuwstelsel in balans zijn. Sympathisch wil zeggen dat je lichaam tot actie wil overgaan, parasympatisch wil zeggen dat het in rust is. Bij de meeste mensen zijn die twee systemen niet altijd goed op elkaar afgestemd, wat niet goed is voor je lichaam. Vergelijk het met het gaspedaal en de rem van je auto.

"Er zijn veel technieken om te ontspannen, maar weinige zijn zo goed hanteerbaar en meetbaar als hartcoherentietraining."

Dr. Vera Eenkhoorn, Endocrinoloog, Revida-arts

 

video icon

 

Hoe geraak je aan een coherent hart?

Door een eenvoudige ademhalingstraining waarbij je bewust een ritme aanhoudt tussen 4 en 7 ademhalingen per minuut komt je hart in een bijzondere staat. Je hartritmevariabiliteit schommelt bij de ademhalingsoefeningen op een rustige manier. Deze staat wordt hartcoherentie genoemd.
Je ademritme en je hartslag komen dan in de juiste resonantie en verlopen synchroon.

Hartcoherentietraining

Hierdoor produceert het lichaam minder stresshormonen, zoals cortisol, en meer "herstel"-hormonen, zoals DHEA. Dit laatste is een hormoon welk veroudering, geheugenverlies, depressie en vermoeidheid tegengaat. Op deze manier verhoog je je veerkracht ten opzichte van stress. Verder zakt de waarde van cholesterol in het bloed en verbetert het immuunsysteem.

Door middel van hartcoherentie als zelfhulpmethode kom je tot een optimale samenwerking tussen hart, autonome zenuwstelsel en emotionele brein. Je voelt al snel dat de stress en overprikkeling afneemt en dat je terug helder kan denken.

Door deze ademhalingstechniek toe te passen bouw je veerkracht op, verlaag je je stressniveau en kom je emotioneel tot evenwicht. De verbinding met jezelf wordt hersteld.

Het traject van de training

Gedurende vier sessies leer je hoe je hartcoherent kan worden. De hartcoherentie techniek is gemakkelijk aan te leren. Dagelijkse oefeningen nemen 2 x 10 minuten de tijd.

In vier sessies gespreid over acht weken leer je stapsgewijs de vaardigheid om je brein in balans te brengen aan.
Om je de techniek aan te leren en je innerlijke gemoedstoestand in beeld te brengen wordt gebruikgemaakt van adembegeleiders en biofeedback apparatuur op de smartphone.

Een hartcoherentie training is geen therapie, maar een coachingtraject dat wetenschappelijk onderbouwd is. Het kan wel in een therapie worden ingezet.

Hartcoherentietraining
Download de flyer hartcoherentietraining  

 

WERKWIJZE EN TARIEVEN

Een wetenschappelijk onderbouwd traject bestaande uit 4 sessies in 8 weken.
De eerste sessie is een infosessie en wordt in groep gegeven of kan individueel aangevraagd worden. De daaropvolgende sessies (2, 3 en 4) worden vervolgens op individuele basis in de praktijk in Scheldewindeke gegeven.

De training wordt stelselmatig opgebouwd.
De deelname vraagt weinig van uw dagdagelijkse tijd, maar wel enige aandacht en discipline.

Sessie 1: Infosessie hartcoherentie in groep (beperkt aantal personen, 1,5u, 40€ pp) of individueel (1,5u, 80€)

Uitleg over stress en de eeuwenoude stressrespons.
Hoe werkt mijn zenuwstelsel?
Wat is hartcoherentie?
Wat is de invloed van de ademhaling en hoe kan je veerkracht opbouwen?
Aanleren van een goede buikademhaling.
Huiswerk voor week 1 en week 2.

 

De inhoud van deze groepssessie komt overeen met de inhoud van de eerste sessie van een individuele therapie. De daaropvolgende sessies (2,3 en 4) worden vervolgens op individuele basis gegeven in de praktijk in Scheldewindeke.

Sessie 2: Het hart + biofeedback (1u, 60€ pp)

Evaluatie van het huiswerk.
Uitleg over de werking van het hart en het brein.
Uitleg over het gebruik van biofeedback.

Sessie 3: Hormonen + emoties (1u, 60€ pp)

Evaluatie van het gebruik van biofeedback.
Uitleg over hormonen en het inzetten van positieve psychologie.

Sessie 4: Toepassingen biofeedback (1u, 60€ pp)

Evaluatie van het gebruik van biofeedback.
Hartcoherentie in het dagdagelijkse leven.
Hoe omgaan met negatieve emoties?
Werken aan emotionele huishouding.

 

Eerstvolgende infosessies in groep:
- donderdagavond 19/11/2020: 20u00 - 21u30, 40 € pp
- donderdagavond 11/02/2021: 20u00 - 21u30, 40 € pp

Een traject kan ook volledig individueel doorlopen worden.

 

Ten slotte

Er is geen enkele reden om hartcoherentie niet uit te proberen: de effecten zijn wetenschappelijk bewezen én talloos.

Dankzij deze training ervaar je een verbeterd concentratievermogen, meer creativiteit, meer innerlijke rust, een betere slaapkwaliteit, meer positieve gedachten en minder angst, een hogere weerstand tegen ziekten, minder stress gerelateerde hoge bloeddruk en ga zo maar door.

Tenslotte een aantal zaken om je helemaal over de streep te trekken:

  • in de training leer je aan de hand van een eenvoudige techniek hoe je jouw lichaam en brein balans kan brengen
  • met betaalbare biofeedback apparatuur via smartphone maak je de werking van het autonome zenuwstelsel zichtbaar
  • wetenschappelijk onderbouwd
  • de training wordt gegeven door een degelijk opgeleide psycholoog / psychotherapeut
      - met een accent op positieve psychologie en neurobiologie
      - met kennis van HSP en burn-out

Algemene opbouw van veerkracht • Verbetering van concentratie • Stimuleren van probleemoplossend vermogen • Meer controle over angsten en paniek • Regulatie van bloeddruk • Effect op hartritmestoornissen • Verbetering van geheugen • Stimuleren van hormonale evenwicht • Positieve mindset cultiveren

Geregeld verschijnt er een blogartikel over hartcoherentie.
Lees   hier meer over hartcoherentie en over hartritmevariabiliteit kan je   hier lezen.
 
Uw brein als medicijn - hartcoherentie
 
hartritmevariabiliteit - hartcoherentie

 

In de Cocon werken zowel Lisbeth als Mathieu met hartcoherentie en dit om verschillende redenen:

  • hartcoherentie werkt samen met het zelfgenezend vermogen van het lichaam
  • hartcoherentie is wetenschappelijk ondersteund
  • hartcoherentie is eenvoudig aan te leren en kost bijzonder weinig tijd
  • hartcoherentie is ´technologie-ondersteund´: met biofeedback worden we ons bewust van ons lichaam en de werking van het autonoom zenuwstelsel
  • hartcoherentie bouwt algemene veerkracht en daadkracht op
  • hartcoherentie brengt evenwicht in het autonoom zenuwstelsel en werkt daarom stress reducerend
  • hartcoherentie helpt om piekergedachten, angsten en onrust te verminderen
  • bewuste ademhaling vormt een sleutel tot het behalen van onze doelen

Hartcoherentie training kan om verschillende redenen ingezet worden:

  • om veerkracht op te bouwen
  • omwille van stress gerelateerde klachten
  • bij burnout
  • bij angsten
  • bij paniekaanvallen
  • omwille van slaapproblemen
  • bij trauma en emotionele problemen
  • bij lichamelijke klachten als gevolg van een dominante werking van het sympatische zenuwstelsel (onze gaspedaal als het ware): spastisch colon, hoge bloeddruk, spijsverteringsproblemen, fibromyalgie, verlaagde immuniteit,...

Meer weten?

- Blijven ademen, hartcoherentie als antwoord op burn-out, hyperventilatie en stress, Katrien Geeraerts, Louis Van Nieuland. 2017 M-Books. ISBN 9789022333693
  http://www.standaarduitgeverij.be/blijven-ademen/

- Heartmath Benelux
  https://www.heartmathbenelux.com/